3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΦΥΛΑ!!


3η ΟΜΑΔΑ :   MANA- MHTΡΙΚΗ ΑΓΑΠΗ

              ΚΕΙΜΕΝΑ:

1.Χρήστος Χρηστοβασίλης Η δόλια η μάνα 
2. Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης , Το χριστόψωμο   
3. Του νεκρού αδερφού


Με βάση τα παραπάνω κείμενα  που αναλύσαμε στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία» και την υποενότητα «Μάνα- Μητρική αγάπη»  να επιλέξετε μια από τις ακόλουθες ομαδικές εργασίες:

1.Αφού λάβετε υπόψη σας τα κριτήρια μιας αξιοπρεπούς παρουσίασης (PowerPoint<ppt), με βάση   τον ιστότοπο , να παρουσιάσετε (σε μορφή PowerPoint<< ppt) τη μητρική αγάπη ,όπως κυριαρχεί στα παραπάνω λογοτεχνικά κείμενα συγκριτικά  με τη σύγχρονη  μορφή της.                                                                       

Η παρουσίαση  να περιλαμβάνει 8-10 διαφάνειες .

Η ΄ 

          

2.Να παρακολουθήσετε

α.στον  ιστότοπο  τις οδηγίες  ( tutorial) δημιουργίας ενός  blog στο blogger Google καθώς και
β.στον  ιστότοπο τα ωραιότερα τραγούδια για τη μάνα

και αφού δημιουργήσετε ένα blog  να κάνετε μια ανάρτηση με θέμα:  

«Η ιδανική μορφή μητέρας » Η ανάρτηση θα μπορούσε να έχει τη μορφή ημερολογίου  ή ποιήματος ή επιστολής.


Στην περίπτωση του ποιήματος με τη συμβολή του ιστότοπου   , μετατροπής στίχων σε μουσική,  θα μπορούσε να μελοποιηθεί , να ηχογραφηθεί (με τη βοήθεια κινητού ή tablet) και να ανέβει στο blog σας.



Η΄
3. Να δημιουργήσετε κολάζ με εικόνες που αναφέρονται στη μορφή της μάνας σε word και με την βοήθεια υπερσυνδέσμων συνδυάστε τις εικόνες με αντίστοιχα τραγούδια από το youtube.




2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΦΥΛΑ!!


2η ΟΜΑΔΑ :   Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ-ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

                   ΚΕΙΜΕΝΑ:
1.Γ.Ξενόπουλος, Στέλλα Βιολάντη
2. Β. Κορνάρος , Ερωτόκριτος, [Ήρθεν η ώρα κι ο καιρός],
3. Ε. Ροΐδης, Ψυχολογία Συριανού συζύγου                                    
4.Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Το άνθος του γιαλού


Με βάση τα κείμενα σας που αναλύουν τις σχέσεις των δύο φύλων  σε παλαιότερες εποχές και την υποενότητα «Η δύναμη του έρωτα-αγάπης» να επιλέξετε μια από τις ακόλουθες ομαδικές εργασίες:




1.Να παρακολουθήσετε:                                                                 

 α.στον  ιστότοπο τις οδηγίες  ( tutorial) δημιουργίας ενός  blog στο blogger Google καθώς και
β. στον ιστότοπο : Πύλη για την ελληνική γλώσσα,  
 το τρίτο στάσιμο της τραγωδίας « Αντιγόνη , Σοφοκλέους» και να δημιουργήσετε ένα blog αναρτώντας ένα ποίημα ή ένα πεζό κείμενο ή ένα άρθρο με θέμα  την δύναμη του Έρωτα-Αγάπης.  


2. Αφού λάβετε υπόψη σας τα κριτήρια μιας αξιοπρεπούς παρουσίασης (PowerPoint<ppt), με βάση   τον ιστότοπο , να παρουσιάσετε (σε μορφή PowerPoint<< ppt) τη δύναμη του έρωτα και της αγάπης, όπως κυριαρχεί στα παραπάνω λογοτεχνικά κείμενα, συγκριτικά  με τη σύγχρονη μορφή .                   

Η παρουσίαση  να περιλαμβάνει 8-10 διαφάνειες .




Η΄
3. Να δημιουργήσετε κολάζ με εικόνες που αναφέρονται στη δύναμη της αγάπης σε word και με την βοήθεια υπερσυνδέσμων συνδυάστε τις εικόνες με αντίστοιχα τραγούδια από το youtube.


1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΦΥΛΑ!!


1Η ΟΜΑΔΑ: ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ-  ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΠΕΡΙ ΑΝΤΡΙΚΟΥ ΦΥΛΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΑ:

1.Γ.Ξενόπουλος, Στέλλα Βιολάντη

2 Β. Κορνάρος, Ερωτόκριτος, [Ήρθεν η ώρα κι ο καιρός]

    3.    Του νεκρού αδερφού                        

Με βάση τα παραπάνω κείμενα  που αναλύσαμε στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία» και την υποενότητα «Πατριαρχική οικογένεια»  να επιλέξετε μια από τις ακόλουθες ομαδικές εργασίες:


1. Αφού λάβετε υπόψη σας τα κριτήρια μιας αξιοπρεπούς παρουσίασης (PowerPoint<ppt), με βάση  τον ιστότοπο , να παρουσιάσετε (σε μορφή PowerPoint<< ppt) το πατρικό – αντρικό πρότυπο, όπως κυριαρχεί στα παραπάνω λογοτεχνικά κείμενα, συγκριτικά  με τη σύγχρονη  μορφή του.                                    

Η παρουσίαση  να περιλαμβάνει 8-10 διαφάνειες .


Η ΄           


2. Να παρακολουθήσετε:


 α.στον  ιστότοπο τις οδηγίες  ( tutorial) δημιουργίας ενός  blog στο blogger Google καθώς και


β.στον ιστότοπο το βίντεο  "77 καλλιτέχνες τραγουδούν Ερωτόκριτο " 


και να δημιουργήσετε ένα blog κάνοντας ανάρτηση  με θέμα: «Ο ρόλος του πατέρα. Αφέντης ή όχι;»Η ανάρτηση θα μπορούσε να έχει τη μορφή ημερολογίου  ή ποιήματος ή επιστολής.                        
 Στην περίπτωση του ποιήματος ,με τη συμβολή  του ιστότοπου  μετατροπής στίχων σε μουσική  θα μπορούσε να μελοποιηθεί , να ηχογραφηθεί (με τη βοήθεια κινητού ή tablet) και να ανέβει στο blog.




Η΄
3. Να δημιουργήσετε κολάζ με εικόνες που αναφέρονται στη μορφή του πατέρα σε word και με την βοήθεια υπερσυνδέσμων συνδυάστε τις εικόνες με αντίστοιχα τραγούδια από το youtube.



ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ





ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ


ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΘΕΩΡΙΑΣ





1. 1. Β2. α) Η παράγραφος αναπτύσσεται με:
i) διαίρεση:  διαιρετέα έννοια: οι γκρίνιες   διαιρετέα βάση: ο εκδημοκρατισμός της γνώσης   μέλη διαίρεσης: άρνηση της τεχνολογίας
«παιδάκια της Αφρικής»     «ψηφιακό χάσμα»
ii) παραδείγματα: « Ο Πολ Βιριλιο...Βόμβα»  «Τι να κάνω...πυρετό;»
«ψηφιακό χάσμα»  «Ο Γουτεμβέργιος ...αιώνα» Χρησιμοποιείται συνδυασμός μεθόδων.
2. Η εκφώνηση κατευθύνει προς ένα και μόνο τρόπο ανάπτυξης.
Επομένως:
-Ο τρόπος ανάπτυξης που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας είναι η αιτιολόγηση «και τούτο επειδή…»(επειδή= αιτιολογικός σύνδεσμος:αιτιολογεί το γεγονός ότι η εκπαίδευση δεν νοείται πλέον ως κανονιστική μετάδοση γνώσεων.)
Σημείωση: Ωστόσο θα μπορούσε να σημειωθεί ως τρόπος ανάπτυξης ο ορισμός και το αίτιο- αποτέλεσμα.

3.Η δομή της δεύτερης παραγράφου είναι η εξής:
Θεματική περίοδος: «Αξιοπρόσεχτη …. εποχή»
Λεπτομέρειες: «Γιατί σήμερα…..σπίτι»
Κατακλείδα – Συμπέρασμα: «Μπορεί λοιπόν…… «τεχνικής»».
Η συγκεκριμένη παράγραφος αναπτύσσεται με συνδυασμό
μεθόδων:
Αρχικά, με αιτιολόγηση, καθώς ο δοκιμιογράφος, στις λεπτομέρειες της παραγράφου, τεκμηριώνει γιατί δεν ισχύει, στις μέρες μας, η παντοδυναμία του δασκάλου. Στη συνέχεια, ο δοκιμιογράφος χρησιμοποιεί σύγκριση – αντίθεση, καθώς αντιπαραβάλλει τις δυνατότητες πληροφόρησης, στο παρελθόν και σήμερα. Τέλος, στην κατακλείδα – συμπέρασμα, προσδιορίζει τις ευκαιρίες - δυνατότητες του σύγχρονου μαθητή.

4. Β2. α) Να βρείτε δύο τρόπους ανάπτυξης στην πρώτη παράγραφο του κειμένου (Η «ανθρωπιά» … «εν πολέμω και εν ειρήνη») και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.                                                                                      
Ο συγγραφέας στη πρώτη παράγραφο του κειμένου, χρησιμοποιεί συνδυασμό μεθόδων ανάπτυξης. Χρησιμοποιεί τον ορισμό και τα παραδείγματα.
Αρχικά ορίζει την «ανθρωπιά» (Και με την «ανθρωπιά» εννοούμε… του κάθε ανθρώπου.»
Οριστέα έννοια: «ανθρωπιά»
Γένος της έννοιας: «συμπόνια», «συμμετοχή».
Ειδοποιοός διαφορά: «με τον έναν… κάθε ανθρώπου»
Στη συνέχεια μας παραθέτει με τη μορφή παραδείγματος, τη περίπτωση του ιδρυτή του «Ερυθρού Σταυρού» που διευκρινίζει τι θα πει ανθρωπιά («Ο Ντυνάν, για παράδειγμα… και εν ειρήνη.»)
Ενδεικτικές λέξεις/φράσεις που βοηθούν στον εντοπισμό των μεθόδων, είναι για τον ορισμό το ρήμα «εννοούμε», ενώ για τα παραδείγματα η φράση «για παράδειγμα».
5.Με Ορισμό και Διαίρεση
6. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί συνδυασμό μεθόδων για την ανάπτυξη της έβδομης παραγράφου.
• Αίτια/Αποτελέσματα, καθώς γίνεται λόγος για το αποτέλεσμα που θα προκύψει από την καταγραφή όλων των μνημείων.
• Διαίρεση, καθώς μας δίνει τις υποκατηγορίες των μνημείων (διαιρετέα έννοια). (Είδη της διαίρεσης: «πολύ γνωστά», «λιγότερο γνωστά», «εντοπισμένα αλλά μη ερευνημένα» και «εκείνα τα οποία γνωρίζουμε ακόμη την ύπαρξη μόνο από αρχαίες μαρτυρίες»)
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ <<<< ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ


      Η Παράγραφος θεωρείται  αυτοτελές,  
    νοηματικά, τμήμα του γραπτού πεζού λόγου.


Οι τρόποι ανάπτυξης αυτής είναι:
1)   Ορισμός   2)   Διαίρεση     3)  Π αραδείγματα    4)   Σύγκριση - αντίθεση
5)    Αναλογία  6)   Αιτιολόγηση   7)    Αίτιο – Αποτέλεσμα   8)    Συνδυασμός μεθόδων


ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
(ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ)
1.Σ' αυτόν τον υπαρκτό εκδημοκρατισμό της γνώσης ορθώνονται τρεις γκρίνιες. Η μία είναι η άρνηση της τεχνολογίας, εξαιτίας των πιθανών κινδύνων που έχει η ανάπτυξή της. Ο Πολ Βιρίλιο, για παράδειγμα, έγραψε την «Πληροφοριακή Βόμβα». Είναι σίγουρος ότι η κοινωνία της γνώσης ενέχει κινδύνους, αλλά άγνωστους. Λεν τους ξέρει, αλλά...υπάρχουν. Η δεύτερη γκρίνια έχει να κάνει με τα «παιδάκια της Αφρικής». Το ακούμε για κάθε νέα τεχνολογία: «Τι να το κάνω εγώ το εμβόλιο για το Αλτσχάιμ, όταν τα παιδιά της Αφρικής δεν έχουν ούτε ασπιρίνη για τον πυρετό;». Το επιχείρημα έχει εν μέρει λογική. Πραγματικά «τι να το κάνεις το εμβόλιο για το Αλτσχάιμερ, αν δεν έχεις Αλτσχάιμερ;». Αν όμως αποκτήσει, το πρώτο που ξεχνάς είναι τα «παιδάκια της Αφρικής». Η τρίτη γκρίνια έχει να κάνει με το διαβόητο«ψηφιακό χάσμα». Βέβαια, καμιά τεχνολογία, καμιά επιστημονική επανάσταση δεν διαχέεται αμέσως σε όλη την υφήλιο. Ο Γουτεμβέργιος τύπωσε την πρώτη Βίβλο το 1455* ωστόσο στην Ελλάδα η τυπογραφία ήρθε στις αρχές του 19ου αιώνα. Όσο για το τυπωμένο βιβλίο, ακόμη πασχίζουμε να γίνει κτήμα του ελληνικού λαού. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι η επανάσταση έγινε και ακόμη προχωρεί. Εξάλλου, αυτοί που μιλούν για ψηφιακό χάσμα στην Αφρική πρέπει να αναλογιστούν ποιο είναι το τυπογραφικό χάσμα του δυτικού κόσμου με την Αφρική.                                                                                             ΕΞ.2011

Β2. α) Να αναφέρετε δύο τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου. («Σ' αυτόν τον υπαρκτό [...] με την Αφρική»). (Μονάδες 4)

Α)…………………………………………………………………………………..    
Β)…………………………………………………………………………………..





2.  Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως η απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενιές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkheim κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δύο φύλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών. Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002 (Διασκευή)

Β2. α) Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου; (Η εκπαίδευση δεν νοείται ... των σχολικών τειχών) (μονάδες 4)
ΕΞ.2010
…………………………………………………………………………………..

3. Αξιοπρόσεχτη η παρατήρηση. Δεν αληθεύει όμως τη δική μας εποχή. Γιατί σήμερα και τα παιδιά είναι πολύ διαφορετικά από άλλοτε και ο αέρας, το «κλίμα» του σχολείου έχει αλλάξει. Παλαιότερα ο μαθητής περίμενε να φωτιστεί αποκλειστικά και μόνο από το δάσκαλό του. Σήμερα οι πηγές των πληροφοριών έχουν πολλαπλασιαστεί σε βαθμό εκπληκτικό και οι κρουνοί τους (η εφημερίδα, το περιοδικό, το ραδιόφωνο, η τηλεόραση) ρέουν μέσα στο σπίτι. Μπορεί λοιπόν ο μαθητής, ανάλογα με τη δύναμη και την όρεξή του, να προμηθεύεται ελεύθερα και απεριόριστα «ειδήσεις» από όλες τις περιοχές της ανθρώπινης περιέργειας: ιστορικές, γεωγραφικές, βιολογικές, ανθρωπολογικές, φυσικής, χημείας, κοσμογραφίας, ηλεκτρολογίας, κάθε λογής  τεχνικής».                        
ΕΞ.2004

Β2. Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου.
Μονάδες 5
Α)……………………………………………………………………………….
β)………………………………………………………………………………..

4. Η «ανθρωπιά» είναι μια λέξη του καιρού μας, ένας όρος κοινόχρηστος, ένα νόμισμα που κυκλοφορεί σ’ όλα τα χέρια, γιατί συμβαίνει η ανταλλακτική του αξία να είναι πολύ μεγάλη. Και με την «ανθρωπιά» εννοούμε, φυσικά, τη συμπόνια, τη συμμετοχή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στο πάθος του γείτονα. Και όχι μόνο του γείτονα. Του κάθε ανθρώπου. Άλλοτε χρησιμοποιούσαν τον όρο «ανθρωπισμός». Έλεγαν: «αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» και με τούτο εσήμαιναν μια προσωπικότητα που ξοδευόταν ολόκληρη για να κάμει το καλό. Ο Ντυνάν, για παράδειγμα, ο ιδρυτής του «Ερυθρού Σταυρού», υπήρξε ένας τέτοιος ανθρωπιστής. Πέρα απ’ ό,τι θα μπορούσε να ενδιαφέρει αποκλειστικά το άτομό του, εσυλλογίσθηκε τους ανθρώπους που έπασχαν, έξω από διάκριση φυλής και θρησκείας, «εν πολέμω και εν ειρήνη».

Β2. α) Να βρείτε δύο τρόπους ανάπτυξης στην πρώτη παράγραφο του
κειμένου (Η «ανθρωπιά» … «εν πολέμω και εν ειρήνη») και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.          Εξ.2014                                                                                  Μονάδες 6

Α)……………………………………………………………………………………..
Β)……………………………………………………………………………………..

5) ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ _2001
Σύμφωνα  µε  την  Ευρωπαϊκή Ένωση,  η  τηλεργασία  μπορεί  να  οριστεί ως  η μορφή εργασίας που εκτελείται από ένα άτομο κυρίως ή σε ένα σημαντικό μέρος τις, σε τοποθεσίες εκτός του παραδοσιακού εργασιακού χώρου, για έναν εργοδότη ή  πελάτη,  και  η  οποία  περιλαμβάνει  τη  χρήση  των  τηλεπικοινωνιών  και προηγμένων  τεχνολογιών  πληροφόρησης  ως  ένα  ουσιαστικό  και  κεντρικό χαρακτηριστικό τις εργασίας. Οι δύο βασικοί τρόποι τηλεργασίας είναι είτε κάποιος να είναι υπάλληλος σε έναν εργοδότη είτε ελεύθερος επαγγελματίας. Στην πρώτη περίπτωση,  ο  εργαζόμενος  είναι  μόνιμα  συνδεδεμένος  µε  το  δίκτυο  των εργοδοτών,  η  εργασιακή  του  ζωή  είναι  πολύ  περισσότερο  ελεγχόμενη  µέσω  τις τεχνολογίας και έχει πολύ λιγότερη ευελιξία ως τις τον τρόπο που θα οργανώσει τον  εργάσιμο  χρόνο  του.  Στη  δεύτερη  περίπτωση,  ο  εργαζόμενος  είναι  πολύ περισσότερο  ελεύθερος  να  καθορίσει  τον  ρυθμό εργασίας  του  εκτελώντας  την εργασία  του  στον  προσωπικό  του  υπολογιστή  και  συνδεόμενος  µόνο,  όταν  είναι απαραίτητο, µε  το  δίκτυο  τις  επιχείρησης,  το  οποίο  μπορεί  να  εφαρμοστεί  σε πολλά επαγγέλματα

Β.2.  Να επισημάνετε τις τρόπους µε τις οποίους οργανώνεται ο λόγος στην παραπάνω παράγραφο αναφέροντας τα συγκεκριμένα χωρία.
Α)…………………………………………………………………………………….
Β)…………………………………………………………………………………….
  6)    Η καταγραφή όλων των μνημείων αυτών -των πολύ ή λιγότερο γνωστών, των εντοπισμένων αλλά μη ερευνημένων, αλλά και εκείνων των οποίων γνωρίζουμε ακόμη την ύπαρξη μόνο από αρχαίες μαρτυρίες- με όλα τα δεδομένα τους, δηλαδή την ιστορία τους, τα χαρακτηριστικά τους, την κατάστασή τους και τις δυνατότητες χρήσης ή απλής ανάδειξής τους, θα προσφέρει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη συστηματικότερη διαχείριση αυτού του πλούτου.                                  ΕΞ.2015                                                                      

Β2. α) Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της έβδομης παραγράφου του κειμένου (Η καταγραφή … αυτού του πλούτου) και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 4
Α)……………………………………………………………………………………….
Β)………………………………………………………………………………..........

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΕΩΝ

ΔΟΜΙΚΑ ΜΕΡΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ-ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ

ΔΟΜΙΚΑ ΜΕΡΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ<<<ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 1. ΕΞ.2005  Τα ομαδικά παιχνίδια υπηρετούν μεγάλο ηθικό σκοπό: σε συνηθίζουν να υποτάξ...