ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ
ΆΞΟΝΑΣ<ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΑΙ ΑΜΕΣΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΘΕΜΑ< ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ-ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΙΚΤΥΟ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
«Όταν θέλεις να είσαι ελεύθερος…»
«Όταν θέλεις να είσαι ελεύθερος…»
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ << ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ
ΔΕΙΚΤΕΣ-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΓΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Χρονολογικός Προσδιορισμός: 1945-1974
1η μεταπολεμική γενιά-
|
0 ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ
|
2η μεταπολεμική γενιά
|
Πεζογράφοι γεννημένοι στις δεκαετίες του
΄20 και του ΄30
|
1931-1972
|
Πεζογράφοι μετά το ΄30
|
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ
ΘΕΜΑΤΟΣ: Ο άνθρωπος που συμβιβάζεται σχετικά με τα πολιτικά γεγονότα που
διαδραματίζονται , ο άνθρωπος που «κλείνεται» στον εαυτό του και αφήνει τους
άλλους να λύσουν τα φλέγοντα ζητήματα
ΤΟΠΟΣ ΩΣ ΣΤΟΙΧΕΙΟ
ΣΥΓΚΕΙΜΕΝΟΥ <<< Η Αθήνα της
δικτατορικής περιόδου –περιφερειακές συνοικίες της Αθήνας, όπως Βύρωνας, Δάφνη, Καισαριανή όπου
είναι το σπίτι του ήρωα
ΧΡΟΝΟΣ - ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΩΣ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΣΥΓΚΕΙΜΕΝΟΥ
1) Το πρωί της 21ης
Απριλίου του 1967 2) Αναδρομικές αφηγήσεις στο παρελθόν του ήρωα < Μακρινό παρελθόν με αγωνιστικό πνεύμα,φυλακίσεις,
εξορίες // Κοντινό παρελθόν = Ιουλιανά 1965
ΒΑΣΙΚΑ
ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΩΣ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ
Ο
άνθρωπος με τη φρατζόλα – Ο άντρας της ξαδέρφης
ΓΛΩΣΣΑ
ΩΣ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ << Απλή δημοτική - Απλός λόγος
ΥΦΟΣ ΩΣ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ << Απλό αλλά και πρωτότυπο
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΩΣ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ
ΔΕΙΚΤΕΣ<<ΑΦΗΓΗΤΗΣ
Αφήγηση: Τριτοπρόσωπη
αφήγηση (παρελθοντικοί χρόνοι) από έναν παντογνώστη, δραματοποιημένο αφηγητή, ο οποίος
έχει πλήρη εποπτεία τόσο των διαδραματιζόμενων γεγονότων όσο και των σκέψεων
του κεντρικού ήρωα της σύντομης αυτής ιστορίας.
Αφηγηματικές τεχνικές: 1.in medias res << Από τη μέση, δηλαδή, των
πραγμάτων, καθώς για λόγους αφηγηματικής οικονομίας δε μας δίνονται τα γεγονότα
από την αρχή. Γίνεται από ένα αφηγητή που παρακολουθεί
τον ήρωα βήμα προς βήμα. Κυρίως παρακολουθεί τις ψυχικές μεταπτώσεις του ήρωα
καθώς κινείται από το παρόν στο παρελθόν και αντίστροφα.
2.Αναδρομική
αφήγηση<< Η αφήγηση καλύπτει τα περιστατικά
λίγων ημερών (η κορύφωση αφορά λίγες
ώρες ενός πρωινού) από τα γεγονότα που διαρκούν ήδη δυόμιση χρόνια
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ
ΩΣ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ
Α)
Αφήγηση…………………………………………………………………
Β)
Εσωτερικός μονόλογος……………………………………………
Γ)
Περιγραφές με φυσικότητα……………………………………
Δ)
Διάλογος υπάρχει μόνο με τον άντρα της εξαδέλφης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΙΤΛΟΥ << Το
ψαράκι της γυάλας» είναι ένα πρόσχημα,
ένα σύμβολο του ευδαιμονισμού .Ο τίτλος
δηλώνει σαρκαστικά τους ηθικούς συμβιβασμούς μιας αλλοτριωμένης συνείδησης,
καθώς ο ήρωάς μας νιώθει χρέος για τη σωτηρία του ψαριού, όχι όμως για τη
διάσωση της δημοκρατίας ή της αξιοπρέπειάς του.
ΔΟΜΗ:
ΕΝΟΤΗΤΕΣ |
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ |
1η Ενότητα: «Ο άνθρωπος ….στο
χέρι» |
|
2η Ενότητα: «Έκανε ένα μεγάλο
κύκλο…..Καισαριανή» |
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΡΩΑ <<< Παλιός αγωνιστής με μειωμένη ,όμως, αγωνιστικότητα κατά την περίοδο της δικτατορίας< αλλαγή νοοτροπίας << έγινε ένας φιλήσυχος άνθρωπος, συμβιβασμένος με τα γεγονότα
ΑΥΤΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΗΡΩΑ :
Με βάση το κείμενο ο ήρωάς μας αυτοχαρακτηρίζεται………………..................................... …………………………………………………………………………………………......................................
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΙΔΕΕΣ –ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............................................
Εκφραστικά
μέσα:
Μεταφορές:
………………………………………………………………………………………….......................
Ειρωνικές
–σαρκαστικές εκφράσεις:………………………………………………………........................
Εικόνες:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................................................
"....μόνοι γὰρ τόν τε μηδὲν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα, ἀλλ' ἀχρεῖον3 νομίζομεν,…"
Μτφ.«Γιατί μόνοι εμείς , (οι Αθηναίοι) , εκείνον που δε συμμετέχει στα πολιτικά (στα κοινά), δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο πολίτη , αλλά άχρηστο»
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ:
Βασιζόμενοι σε στοιχεία του 2ου κειμένου , ο ήρωάς μας χαρακτηρίζεται «απράγμων» ή «πολυπράγμων»;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ ΚΕΙΜΕΝΑ <<1ο / 2ο (Μονάδες 15)
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ << Αρχαία Ελλάδα - Ψαράκι της γυάλας - 2015: Τρεις διαφορετικές χρονικές στιγμές. Κοινό τους στοιχείο : Ο άνθρωπος – πολίτης <<< Ποιος ο προβληματισμός σας; Ποια η δική σας στάση ζωής; ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….............................................
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ
ΣΧΟΛΙΟ<<<Αξιοποιώντας κειμενικούς δείκτες(με βάση το γλωσσάρι όρων
) να σχολιάσετε το θέμα/ βασικό ερώτημα ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........................................................................................................
Συγκρίνοντας
τα δύο κείμενα , ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές διαπιστώνουμε;
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΔΙΑΦΟΡΕΣ
|
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ :Π. ΣΚΟΥΡΤΑΝΙΩΤΗ (ΠΕ02),3ο ΓΕΛ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ